Heeft u een elektrische auto of bent u van plan er een aan te schaffen? Dan kunt u voor het opladen natuurlijk openbare laadpalen gebruiken. Daar moet u vaak wel voor zoeken en soms nog een flink stuk lopen – door weer en wind. Nog belangrijker: het laden is tot wel twee keer zo duur als bij een eigen laadpaal. Een eigen laadstation is dus veel comfortabeler, biedt zekerheid en u verdient op termijn de aanschafkosten terug. Dan is de vraag: welk laadstation is voor u de beste keuze? Wij begeleiden u door het keuzetraject.
Vraag gratis laadadviesHoe is uw huis op het stroomnet aangesloten? Oudere huizen hebben vaak een 1-faseaansluiting en nieuwere woningen 3 fasen. Een 3-fasenaansluiting heeft een hoger laadvermogen. In ieder geval moet de meterkast voldoen aan de NEN 1010 norm.
Stekker erin en laden maar: niet voor niets heten dit soort laadstations dan ook Plug&Charge. U bent voordeliger uit, maar u kunt niet automatisch uw laadkosten declareren of bijvoorbeeld het laden tijdens daluren programmeren.
Kunt u uw stroomkosten verrekenen met uw werkgever, dan is een online laadpaal de oplossing. U kunt automatisch verrekenen, uw laadpaal op afstand bedienen en onder andere uw eigen laadtarief instellen als u anderen wilt toelaten.
In de praktijk zult u niet uitsluitend thuis kunnen laden, dus heeft u een kabel nodig om onderweg gebruik te kunnen maken van openbare laadpalen of snelladers. Tegelijk kan een vaste kabel aan uw eigen laadpaal een erg praktische keuze zijn.
Neem contact op met een van onze adviseurs en wij informeren u nader over het installatieproces voor uw situatie
Deze functie van de online laadpaal grijpt tijdig in als overbelasting dreigt. De snelheid van laden van uw auto wordt automatisch zo aangepast, dat stroomstoring voorkomen wordt. Zo wordt uw auto zo snel en zo veilig mogelijk opgeladen.
De keuze voor een wandstation aan de muur of een laadpaal in de grond heeft alles te maken met de afstand tot de parkeerplek: de laadkabel moet namelijk niet te lang zijn. Technisch gezien is er geen verschil in de werking van wandstations en laadpalen.
Uw ideale laadoplossing moet natuurlijk ook toekomstbestendig zijn, dus voorbereid op bezoek dat steeds ook vaker elektrisch zal rijden. Met een slimme laadpaal kunt u het opladen ook aanbieden tegen een door uzelf vastgesteld tarief.
Kunt u uw laadkosten zakelijk declareren, dan is een online laadpaal de ideal oplossing. Laadpaalpro biedt ook laadabonnementen met een laadpas aan. Wij helpen u met onze ervaring en deskundig advies aan de juiste laadoplossing voor uw situatie.
Dit is te zien in de meterkast. Er staat dan 3×220/230V of 380/400V op uw elektriciteitsmeter. Ook wordt het vermogen vermeld op de jaarafrekening van uw energiebedrijf en kan het online bij uw netwerkbeheerder opgevraagd worden.
Warmtepomp, inductiekoken: Nederlanders stappen massaal over op elektriciteit. Dan ligt al snel het gevaar van overbelasting op de loer als u ook uw elektrische auto inplugt. Dit kunt u voorkomen door een laadpaal of wandstation te kiezen met Dynamic Load Balancing. Hiermee wordt bij piekbelasting – die met name in de avond ontstaat – automatisch de snelheid van opladen naar beneden gebracht. Zodra het kan, gaat de capaciteit weer omhoog zodat uw auto ’s morgens weer volledig opgeladen is.
Een laadpaal voor het opladen van uw elektrische auto is niet verplicht maar wordt door ons sterk aangeraden. Opladen via een stopcontact gaat een stuk trager: het kan een heel etmaal en soms nog langer in beslag nemen. Bovendien is laden via een stopcontact onveilig. Deze levert maximaal 1-fase 10A, maar kan een constante piekbelasting niet veilig leveren. Wordt het laadvermogen van de auto overschreden, dan kan er oververhitting en kortsluiting ontstaan. Wanneer u andere elektrische apparaten via dezelfde groep gebruikt raakt ook het stroomnetwerk nog eens overbelast. Kortom: niet laden via een stopcontact!
Voor meer informatie en/of interesse, neem direct contact met ons op of plan een adviesgesprek in. Onze adviseurs informeren u graag.